Footy - Reisverslag uit Perth, Australië van Aimee Laycock - WaarBenJij.nu Footy - Reisverslag uit Perth, Australië van Aimee Laycock - WaarBenJij.nu

Footy

Door: aimeelaycock

Blijf op de hoogte en volg Aimee

22 Juli 2012 | Australië, Perth

FREEEEEO, WAY TO GO! WE ARE THE FREO DOCKERS! Vandaag was de AFL (Australian Football League) wedstrijd Fremantle Dockers (als je het nog niet gemerkt had, dat is ons team. Ons in zijnde Eliza, ik, Jip en Andrew) tegen de Sydney Giants. De Dockers staan 9de, de Giants laatste. Dus we hadden het vertrouwen er goed in zitten.

Even proberen de regels zo kort maar krachtig mogelijk uit te leggen:

Je hebt 2 teams met ieders 18 spelers. Het veld is een ovaal veld. Aan de langste delen van het veld staan 4 palen. De 2 buitenste zijn de kleinsten en de 2 middelste de grootste. Je speelt met een 'American Football'. Dus niet zo'n ronde, maar een ovaal vormige 'bal'. Het is de bedoeling dat je de bal door de middelste 2 palen schopt. Doe je dit, dan krijg je 6 punten. Schop je het door de buitenste 2 palen OF op de paal zelf, krijg je 1 punt.
Je kan de bal op 2 manieren doorspelen naar een andere speler. Door het uit je hand te 'stompen' of door het te schoppen. Als je de bal schopt, moet iemand (en natuurlijk het liefste iemand van hetzelfde team) de bal proberen te vangen. Als dit lukt, heb je een mark. Dit houdt in dat je een vrije trap hebt. Zo probeer je o.a. zoveel mogelijks marks te maken, zodat je het makkelijkst naar het doel kan.

Dit allemaal klinkt heel makkelijk, maar dat is het niet. Het is toegestaan om te tackelen, zolang het maar niet een high tackle (boven de schouders) is of wordt vastgehouden aan de enkels (vergelijk het een beetje met rugby).

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is uitgelegd.

De wedstrijd werd gehouden in Subiaco. Dat is waar mijn vader, mijn oom en mijn neefje geboren zijn (natuurlijk niet allemaal tegelijk, dat spreekt wel een beetje voor zich hoop ik zo). Voordat we naar de wedstrijd gingen, hebben we nog wat te eten gehaald bij de Subway (bij de Subway in Australië kun je wortel doen op je broodje. Ik zeg: invoeren in Nederland die hap). Toen we onderweg waren naar het stadion zelf, kwamen we 2 spelers tegen van het Fremantle Dockers team, die niet hoefden te spelen in die wedstrijd. Laat een van die twee nou net de favoriet zijn van Eliza (of hoe zij het noemt: Haar husband, he just doesn't know it yet). De rest van de dag was ze helemaal in haar element. Helemaal leuk ^^. Jipje en ik gingen ook nog even met hem op de foto.

Zoals we allemaal al een beetje verwacht hadden, hadden de Dockers gewonnen. Maar het was zo'n groot puntverschil, dat het helaas niet echt een spannende wedstrijd was: Fremantle Dockers 132 - 37 Sydney Giants. We hebben gewonnen, en winnen is belangrijker dan meedoen (ho eens, was dat niet andersom?). Het was in ieder geval echt een topdag met wederom mooi weer!

Ook hebben Jip en ik vanavond even de agenda voor deze vakantie ingevuld. Morgen staat Perth City op de agenda, dus dat wordt helemaal super! Auntie Kate zet ons dan op het treinstation, zodat we daar heen kunnen gaan. De trein hier is een stuk minder complex, want je hebt hier maar 2 lijnen ongeveer. Het is dan ook maar 2 ongeveer om even daarheen te gaan. Dat scheelt gelukkig weer, want ik had met veel meer rekening gehouden.

Morgen meer!